Tiveden och Klangehamn

I lördags tog vi oss en biltur tillsammans med mamma Lillemor och pappa Håkan.
Vi åkte över Tiveden och tittade på trollskogarna innan vi åkte fram till Stenkällegården och fikade.

Sen blev det såklart en tur till Klangehamn. det går faktiskt inte att åka förbi detta fiskeläge.

Vi köpte en stor rökt regnbågsforell som vi sen delade på. Den var supergod. Vi åt den till middag med lite färskpotatis. Sen blev det lite över som vi tog med på vår husvagnsresa Jan och jag, som vi just påbörjat till Dalarna. Ingen större planering så vi får se vart vi hamnar.

I alla fall stannade vi vid Bergslagsinformationen och åt en knäckemacka med den utsökta fisken och lite citronmajonäs.

Hoppas ni blir läskade för det var riktigt gott.

Dragspelsfestival

Den årliga dragspelsfestivalen har gått av stapeln i Mariestad. Det är välbesökt festival och husvagnar och husbilar invaderar Karlsholme Folkpark.

Vi tog en cykeltur dit tillsammans med Thomas Malinen och Maria Hasselquist.

Det är alltid roligt att se alla spontana spelningar som kommer till vid husvagnstälten. I år var det en liten större samling spelare som samlades utanför rotundan och spelade ihop. Bl a var det en ung tjej som hade fiol och sjöng. Jättekul då medelåldern annars är rätt hög på den här tillställningen.

Så här fin utsikt var det över hamnen från Karlsholme Folkpark. Den borde verkligen användas mer, vilket superläge det är.

En dag på sjön

Idag har det varit en jätteskön semesterdag. Jan, jag, Anna och Marcus tog vår lilla båt och åkte ut till en klippa på utsidan av Dillö. Där solade vi och badade hela dagen.

Jätteskönt!

Det var 21 grader i vattnet och vi fick se en fiskmås som jagade iväg en havsörn.

Efter utflykten åkte vi hem och grillade hamburgare och nu är vi helt utslagna. Tänk vad lite frisk luft kan suga musten ur en. Men en så skön känsla.

Finns bilder på min hemsida om ni vill se hur vi hade det. www.lillbeth.se

Sommarhälsningar från oss alla till er alla!

Blåbär

Idag har det varit en härlig dag. Perfekt väder för blåbärsplockning. Jag ringde mamma och hon ville följa med mig.

Vi plockade ca 4 liter rensade blåbär var.

Anna fick jag inte med mig. Hon påstod att det fanns monster i skogen. Igår gick det bra för henne att följa med till Nordens ark och titta på djuren men när det gällde skogen idag gick det alltså inte.
Det kommer snart bildspel på min hemsida från Nordens ark.
Monstren är de små djuren som finns i naturen med 8 ben.

Hoppas ni har det skönt allihop!

Semestervecka i Göteborg

Hej!

Nu är vi hemma igen efter en husvagnsvecka i Göteborg. Jan körde ner husvagnen åt mig och Anna så att vi kunde vara i Göteborg en vecka och titta på fotboll. Det var ju Gothia cup och Annas klubb hade ett lag med och det är ju många av de som var med som hon spelar med i vanliga fall. Det visade sig gå jättebra för tjejerna som fick en bronsmedalj. Det var den tredje i historien för Mariestads Bois FF. Anna har varit med och fått två medaljer men nu är hon ju för "gammal".

På söndagen tog Jan tåget hem för att jobba en vecka till men då kom Madde på besök istället och stannade till måndag kväll. Vi var ju tvungna att se på Lotta på Liseberg först.

Jan lyckades ta ledigt på fredagen så på torsdag kväll dök han upp med tåg. Vi var och hämtade honom på stationen och sedan åkte vi direkt och kollade när tjejerna skulle spela sin åttondelsfinal som de alltså vann.

På fredagen dök Åsa upp som en surprise. Även hon tog tåget till Göteborg för en helgsemester. Johan var på Öland på något riddaruppdrag. Sen kom Marcus som planerat lite senare på fredagskvällen.

En härlig vecka med mycket omväxlande väder. Vi fick i alla fall några dagar utan regn och varmt och skönt har det ju varit.
Tanken var att åka vidare till Nordens Ark på söndagen men vi bestämde oss för att packa ner vårt blöta förtält i bilen och åka hem. Det får bli en dagstur till djurparken på måndag istället.

Hörs snart igen!

Semester

ÄNTLIGEN!!!!!!!!!!!!

Sista arbetsveckan innan semestern

Nu äntligen kan jag känna att det är dags att börja räkna ner till semestern.

Jan får hålla ut och jobba ytterligare en vecka. Han ska köra ner mig och Anna till Gothia Cup så att vi kan kolla på fotboll hela dagarna när han jobbar. Det ska bli kul.

Igår beställde jag en liten "kompis" (som jag och Madde kallar våra prylar). Det blev en liten bärbar dator att ha med på semestern. Usch vad dagarna går långsamt tills den kommer.

Ikväll har vi varit i Sjötorp och ätit glass och kollat båtar. Fanns en del riktigt bamsestora motorbåtar och de gamla vanliga vraken som är under renovering. Passade även på att köpa med oss en rökt sik som vi just ätit upp.

Sådär nu ska jag kolla Lotta på Liseberg :)  så vi hörs en annan dag.

Härlig söndag

Idag har det varit en bra dag!

Började med lite förmiddagsfika hos Rigmor o Lars och sen fick jag plocka av deras hallon.

Lunch med hallon och grädde som efterrätt. Mums mums

Sen var det till att bänka sig i soffan för att avnjuta kvartsfinalen mellan Sverige och Australien. Det gick ju utmärkt. Sverige vann med 3-1.

Åkte ut till Radbyn och fick lite eftermiddagskaffe. Åt lite utsökta bigaråer från deras träd.

Sen hem igen för att hinna med en löparrunda innan nästa match. Blev väl ca 4 km idag.

Dags att återigen bänka sig i soffan för att se nästa kvartsfinal mellan Usa och Brasilien. Det blev ju en riktigt spännande match som gick till straffar. Usa stod till slut som vinnare i denna match.

Ut på altanen och grillade lite. Inte fy skam det heller. Det blev Älgkalv marinerad i rödvin med egen rosmarin från kryddträdgården. Till detta serverades potatisknyten med färskpotatis och lite kryddgrönt.

Och nu så är man tillbaks i soffan igen och skriver ner dagens händelser så att även ni kan ta del av denna sköna söndag.

Det är inte mycket dötid på en dag men jag är nöjd med min söndag.

På återhörande!

Fotbollsgolf

Igår ville Anna och Madde ha en utmaning i fotbollsgolf så Jan och jag åkte med dem till Säckestad för att spela.

Och utmaning fick de allt!

Nu var ju inte deras mål att fega - De satsade fullt för att få i bollen på första försöket och sån't visade sig straffa sig när bollen helt plötsligt låg bakom stenar i skogen.

Anna tyckte först att jag fegade men sen konstaterade hon faktiskt att jag också satsade men inte orkade komma så långt med bollen. Men det var ett bra koncept för då kunde man helt plötsligt bara slå i bollen på nästa försök.

Tyckte själv att det gick rätt bra och tror jag låg bra till länge men vad händer när man kommer fram till sista hålet. Det visar sig vara en ladgårdsvägg med olika stora hål där man kunde få olika avdrag på sina poäng beroende på vilket hål man kunde träffa. Det minsta var inte mycket större än fotbollen och gav -10 poäng.

Vad händer?!   Anna går fram och laddar ett skott som går rakt i detta hål utan att ens snudda vid kanterna. Herregud vilken lyckträff - Alltså blev hennes resultat 10 poäng mindre.
Jag slog stolpe ut på -3 men det hade visst inte hjälpt ändå. Anna vann, jag tvåa, Jan trea och vår allas Madde kom på en hedrande 4:e plats.

Hennes motto är att satsa fullt ut och hellre gå på långskott än att fega.

Får se om hon står fast vid det nästa gång.

Kul hade vi i alla fall.