Vad tror ni om vintern

Ja vad ska man tro tycker ni? En dag när vi var i Sjötorp så såg vi de här rönnbären. Det sägs ju att om det är mycket rönnbär så blir det en kall vinter.
Kan det verkligen stämma?

Vi har ju haft två år med jättemycket snö men i och för sig så tycker jag att det varit ganska mysigt med all snö. Om det kommer snö och får ligga kvar så önskar jag att det blir mycket igen. (Bara jag inte ska ut på vägarna just den dagen det kommer)

Man kanske skulle göra rönnbärsgelè i år. Det har jag faktiskt aldrig gjort. Vi får se hur det blir med det.

Mer kantareller

Det måste vara rekord med kantareller i år. Putti har varit ute i skogen idag igen och vi fick en hink med svamp. Blir till att rensa imorgon!

Han cyklar ju inte långt bort men det verkar visst ha vuxit upp nya varje dag. Det bästa med alltihop är ju att han kommer hit med dem.

Idag var det en jättestort svamp med i leveransen.

Kantareller

Mums vad gott det är med kantareller. Idag fick vi en påse av mamma och pappa. De hade varit ute en sväng i skogen igår men de var lite besvikna för skogsmaskinerna hade kört över deras svampställe och släpat ut ris ur skogen. Men de lyckades i alla fall få ihop så mycket att det räckte till oss också.

Jag passade på att göra en liten kantarellmacka till kvällsmat. Kolla nedan vad häftig den blev. Jättegrön så Anna skulle säkert gillat den.

Jag hade nämligen köpt en pestoost (illgrön) sist vi var i Gäsene ostbutik. Vi brukar åka förbi där ibland när vi åker från Borås. Den ligger vid Annelund.

I övrigt jobbar vi och står i nu när semestern är slut.

Hörs!

Slut på semestern

Imorgon är det dags att gå till jobbet igen.

På sätt och vis känns det skönt men samtidigt har det varit en jätteskön sommar och härligt att vara hemma. Det är inte svårt att få tiden att gå även om man är ledig hela dagarna.

Vi har hunnit med rätt mycket i sommar tycker jag. Det minsta vi gjort är väl att sola och bada men jag är ju ändå en så'n badkruka så det känns OK ändå.

En dag tog vi i alla fall en biltur till Hjo (besök i butiken Hem o Hobby är obligatoriskt) och fortsatte till Karlsborg och därefter blev det ett besök i Forsvik. Där fick vi se några båtar som slussade. Alltid trevligt med ett besök vid Göta Kanal.

Bilder som vanligt på hemsidan för den som vill kika.

Båttur med lilla Uttern

Idag var vi på en liten tur till Sjötorp för att dricka eftermiddgskaffe och kika på båtar.

Sen tog vi en liten cykeltur när vi kom hem och hamnade till slut i hamnen för en liten tur i vår lilla Utter.

Det blev ju en toppenkväll. Jättefint väder. När vi var på väg in i hamnen igen så träffade vi på Johan. Han tog också en liten tur i sin båt.

Vilken tur att vi bor vid Vänern. Tänk vad man skulle missa annars.

Hej svejs!

Sjösättning

Den stora Dagen har infunnit sig. Johan och Åsa har sjösatt sin båt idag.

Det var lite spännande innan Johan hade fått titta över att allt såg OK ut när den kommit i vattnet.

Båten fick hänga kvar lite i banden så han hade tid på sig att kontrollera. Allt såg så bra ut - SKÖNT!

Sen var det dags att flytta den från västra hamnen där den sjösattes till östra hamnen där de har sin båtplats.

Jan fick följa med på turen runt piren. Hurra hurra vad premiärturen gick bra.

Ni hittar bilder på min hemsida www.lillbeth.se om ni är nyfikna på den lilla pärlan.

Ny trend! - Molning

Jag och min bror Thomas Larsson har kommit på en ny konsttrend.

Molning!

Jag fotar moln och han skissar figurer av dessa.

Hoppas att det är någon som vill vara med och utmana oss och skicka egna bilder på moln till oss.

Maila dem till [email protected]

Jag förbehåller mig rätten att lägga ut ev bilder som jag får på min hemsida.

Ni kan se våra första exemplar på www.lillbeth.se eller via denna länk

Mycket nöje så hoppas vi på ett ny konsttrend.

Vandringar i Norge och Grövelsjön

Idag har vi motionerat lite. Vi började med att åka tillbaks in i Norge och tog en liten vandringstur där.

Fantastiskt landskap. Otroliga vyer - (se bilder på hemsidan)

Därefter tog vi oss tillbaks till Sverige och Grövelsjön och gick en liten runda på ca 4 km där.

Sen åkte vi iväg till ett liten vattenfall och åt vår medhavda lunch bestående av fisksoppa. Mattermos är ju en otroligt bra uppfinning. Kokade i ordning soppan i morses vid 9-tiden och vi åt den vid 14-tiden - Inga problem den var varm och god.

Sen åkte vi "hem" och hämtade husvagnen på Grövelfjäll för att bege oss söderut. Vi tänkte oss Särna men det regnade när vi kom fram dit så vi fortsatte till Sälen och till slut hamnade vi på campingen i Kläppen.
Tyvärr regnar det lite nu men det är rätt mysigt att höra smattrandet på taket här i husvagnen.

Imorgon får vi se vad dagen bjuder på. Vi bestämmer oss när vi ser vädret på morgonen.

På återseende.

Renar och Norge

Hej igen!

Idag åkte vi vidare på vår lilla tur. Vi tog en sväng genom Norge. In till Röros och rundade Femunden innan vi åkte tillbaks in i Sverige för att slutligen hamna i Grövelfjäll.

Här har vi bara varit på vintern tidigare. Man känner knappt igen sig. Vi åkte en sväng till Lövåsen där vi bodde på vintern för ett antal år sedan men som sagt - svårt att känna igen sig.

Idag har vi sett åtskilliga renar. Både i Norge och här i Grövelfjälll. De tar ingen hänsyn till oss bilister. Jag tror att vägarna är renarnas. Åtminstone vägrenen - hi hi

I Norge såg vi även "vilda" får. Lustigt att de kan få gå omkring hur som helst. Nu skulle Madde varit med - hon gillar får - tror jag i alla fall. Osäker på varför men hon förknippas i alla fall med får så fort vi ser dessa. ?!

Vi har gått en liten vandring idag från Grövellfjäll till Grövelsjöns turistanläggning. På vägen dit hittade vi lite hjorton.

Imorgon hoppas vi på fint väder för då ska vi nog gå en tur igen.

Plupp, plupp

Flatruet

Idag lät vi husvagnen stå kvar på campingen i Funäsdalen. Vi gjorde en dagsutflykt med bilen istället.
Vi började med en tur till Flatruet. På vägen dit såg vi kossor, renar och en fjällämmel.
(ni ser dem på min hemsida www.lillbeth.se)

Otroligt fjällandskap på Flatruet. Det är Sveriges höst belägna landsväg. Ca 975 m ö h.
Men man skulle nog varit där vid solupp- eller nedgång. Tror att det skulle varit jättehäftigt.

Men å andra sidan så hade väl det blivit hur många bilder som helst eftersom jag tog ca 100 st idag bara.

Vi åkte till Ljungdalen och sedan tillbaka till Flatruet. Sen blev det en sväng till Bruksvallarna och Ramundsberget.

Vid Bruksvallarna anordnades kanotturer så att man kunde paddla medströms ner till Funäsdalen.
Det ska Jan göra nästa gång vi kommer hit. Tror att han redan planerat in en tur till så småningom.

Vi åkte sedan vidare till Funäsdalens by för att handla och då visade det sig att det var marknad där. Vi gick runt och kikade lite.

Tillbaks till campingen för lite lunch. Sen tog vi cyklarna - hittade ett mountainbikespår - Vet inte om jag kan rekommendera det för vanligt cykelturister som oss men vi kämpade på och tog oss fram en bit utmed Ljusnans strandkant. Väl värt besväret.

Bilder hittar ni som vanligt på min hemsida som sagt.

Hoppas att ni har en lika skön sommar som vi!

Myskoxar

Idag har dagens höjdpunkt varit ett besök i Tännäs i Myskoxehägnet. Vi bokade in oss på en tur och fick följa med och se tre stycknar hanar som de hade i ett hägn. Totalt har de 7 st myskoxar. - Hoppas det blir fler - det behövs visst. De har minskat i antal och nu hoppas man på att ev kunna sätta ut någon av dessa i det vilda.

Det finns 8 st myskoxar i det vilda.

Frän Tännäs åkte vi till Funäsdalen där vi ska bo i natt.

Toppenväder ända tills i kväll då det kom en ganska rejäl regnskur. Jan skulle gå ut och ta in våra dynor men precis när han kliver ur husvagnen och sätter på sig foppatofflorna som står på den blöta marken så blir det världens åskknall. Måste ha slagit ner i närheten och Jan fick en rejäl stöt genom kroppen. Genom vänster arm och ben. Han har fortfarande lite ont i handen och foten.

Hörs imorgon igen så får vi se vart vi tagit vägen.

Måndag i fjällvärlden

Hej på er!

Idag tog vi en långtur med bilen och husvagnen. Vi flyttade oss från Falun till Hede i Jämtland. (Fet Mats i Falun hälsar särskilt till broder Thomas - hi hi)

Vi passerade många fina ställen på vägen hit. I Rättvik var det den årliga cruisingen som sker samma vecka varje år. Classic Car Week. Vi hann med att se några bilar när vi åkte igenom. Vi lyssnade på radiosändning från evenemanget och reportern hade träffat en "raggare" från Karlstad så hon cruisade med honom i en blå bil. Precis när vi ska åka igenom rondellen så passerar de så att vi fick se bilen hon pratade om hela tiden i sändningen.

Vi passade på att handla lite i Orsa (samma affär som vi alltid brukar stanna vid när vi åker från fjällen på vintern).

När vi kom fram till skylten Helvetesfallet som vi sett åtskilliga gånger under vintertid då vi åkt till fjällen så fick vi för oss att svänga av och kika på fallet. Det är så facinerande med vatten.

Vi stannade vid Björnån och åt lite regnbågsforellmacka igen. Ni kan se dagens bilder på min hemsida om ni är nyfikna. Det är dock sista gången fiskmackan är med för nu är den slut.

Framme i Hede! (här kände vi också igen oss eftersom det var hit Jan fick åka med sin onda rygg när vi var uppe till Björnrike och åkte skidor i vintras)
Stannar nog en natt här innan vi åker vidare imorgon. Får se vart vi hamnar då.