Jag har varit på kurs

Hej på er alla!

Jag har varit på kurs i två dagar. Platsen var Bjertorp Slott. Verkligen ett toppenställe.

Gud vilken god mat och vin det var. De är ju kända för detta och inte blev jag besviken.

Det var jag och 27 st andra administratörer i vår region som var iväg.

Mellan kursprogrammen hann vi gå en rundvandring på slottet. Det var jätteintressant.

Här har kan ni läsa lite historia:

Året var 1911

Mitt på Västgötaslätten lät förmögne Knut Henrik Littorin bygga den mest imponerande byggnad som skådats i socknarna.Förmögenheten hade han skapat på olja och gas i Ryssland....

Han var son till en välbärgad man, Sven Henrik Littorin, som 1856 köpte upp jordbruksegendomen Bjertorp. Gården drevs rationellt och framgångsrikt och här anlades även det berömda Bjertorps stuteri, där man födde upp ardennerhästar. Några år innan föräldrarna gick bort köptes gården av Knut Henrik, som dock vid denna tid befann sig i Ryssland med sin familj. Till förvaltare utsågs under tiden brodern Sten.

Knut Henrik, född 1860, fick sin utbildning vid Göteborgs Handelsinstitut och anställdes vid Nobels oljekoncern i Ryssland där han snabbt avancerade från kontorspojke till chef och styrelsedirektör i företaget. 1913 utnämndes han till norsk konsul i Moskva. Genom investeringar i ryska oljekällor och företag skapade han sig en ansenlig förmögenhet, som han bl a investerade på Bjertorp. Till minne av sin far och mor lät han uppföra en praktfull, palatsliknande byggnad på just den plats där han vuxit upp som barn. I tre år pågick arbetet och alltsammans stod klart 1914. Under ryska revolutionen 1917 tvingades Littorin att fly med häst och vagn undan bolsjevikerna. Nära Finska gränsen blir de upphunna av ryssarna men då har Knut Henrik redan bytt kläder och plats med kusken, som på platsen avrättas med ett nackskott.

if_cont_ho_his01.gif

Rummen var inte fy skam de heller. Inget rum var det andra likt. Så här såg mitt rum och min jobbarkompis Margaretas rum ut.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0