Leksbergs skola - mitt barndomshem

Mitt barndomshem har blivit museum!!

Tur att jag själv inte känner mig som ett museiföremål!

 

Skolmuseum.
På initiativ av hembygdsforskaren Sten Johansson har nu byggnaden bevarats inför framtiden. Byggnaden är väl vald. Ullervad-Leksbergs hembygdsförening har tillsammans med Mariestads kommun och Vadsbo Museum inrättat de tre befintliga rummen till skolsal, sockenstuga och lärarbostad.
Skolsalens kartor och planscher, svarta tavla, fasta bänkar och materielskåp, syftar till att söka ge en bild av skolverksamheten förlagd till tiden omkring år 1900. Här finns griffeln och hartassen, Folkskolans läsebok och katekesen, med pärmar lika outslitliga som innehållet är omständligt. Sockenstugans mer myndiga inredning och skollärarens kök kompletterar bilden.
Skolundervisningen i Leksbergs socken med sin långa och växlingsrika historia speglas på ett enastående sätt vid foten av Leksbergs backe. Omramat av tre i tidsföljd uppförda yngre skolbyggnader ger det för skolhuset en unik bild av 175 års skolhistoria i socknen.
Skolmuseet i Leksberg invigdes den 8 augusti 1992 av Lennart Orehag, tidigare generaldirektör vid Skolöverstyrelsen och landshövding i Skaraborgs län.

Elisabeth Göthberg
museichef

 

SKOLAN I HISTORIEN av Elisabeth Götberg

Fler bilder kommer att komma ut på min hemsida. www.lillbeth.se



 

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0